"Tegijate" eetika - Etikett

Sisestas Virgo Jaani,
Blogide kategooria: 

Tervitus –

Küll alles kirjutan viimasel aja aga tuju on selleks just hea ja viimasel ajal on nii mõndagi ka nähtud. Aga hüppan teemasse, ei oska pikalt sissejuhatada :D

Kindlasti ei ole mina kõige õigem inimene kirjutama "tegija" eetikat või koodeksit, olen ju pulmaturul tegev, aga oma suure töömahu juures ja ka läbi Pulmad.ee näen ma arvatavasti natuke rohkem kui teised ning ma olen ka piisavalt julge et sellest ka teistele pajatada.

Tahaks aga selle kirjatükiga panna aluse vähemalt mingisugusele tegijate eetika koodeksile, mis võiks kehtida kõikide meelelahutajate ja korraldajate suhtes (nii pulmaturul kui ka tavaliste pidude turul), sõltumata sellest kui suured või väiksed staarid nad on. Ootaks ka meie kasutajate abi, et see koodeks saaks ka mõlematpidi aus ja piisavalt lühike – sest meie kiirel ajal, ei viitsi ju keegi pikka teksti läbi lugeda, veel vähem sellest aru saada.

Kõigepealt mida ma mõtlen tegija all ? No see on keegi, kes on pulmaturul tegev :) ja pakub teenuseid - kõik pulmaisad, bändid, floristid, organiseerijad. Ta ei pea olema staar (nagu slängis see sõna tähendab), aga piisavalt tuntud ja teada firma/persoon pulmaturul. Ja tegija alla võiks näha ka noorpaari, sest sõltumata asjaoludest on ka nemad seotud selle koodeksiga kuid võib-olla siis teiselt poolelt.

Hakkame siis pihta

Hinnad 
Üks hea tegija julgeb küsida õiglast hinda ja hinda mida ta väärib, kuid hea tegija ei muuda ka hinda vastavalt sellele kui ta ise tunneb. Hinnad on ikka vähemalt aastaks fikseeritud. Hea tegija ei tegele ka turu solkimisega  - ühel päeval üks hind, teisel päeval veel odavam hind ja kolmandal teeb tasuta, peaasi et sündmuse kätte saaks.

Maksud
Üks hea tegija teeb oma äri ausalt ning maksab selle pealt ka maksud.

Riietus
Üks hea tegija teab (pole vahet kes ta on nii pulmaisa kui bändimees kui fotograaf jne jne), et pulmas olles on vajalik vähemalt pintsak (naiste puhul see küll ei toimi, aga naised on ka targemad sellel teemal kui mehed) ja korrektne välimus. Igasugused vabandused, et see ongi meie eisnejariietus ei toimi. Kujutage ette videomeest, kes võidunud t-särgi altari eest toimetab või siis bändi, kes lossis toimumal peal on kõik teksastega ja nahktagiga ning teevad klassikalist sülti – no ei lähe kokku.

Kellaajad
Tegijad on kohal vähemalt 1 tund enne sündmuse algust (kui on midagi eraldi kokkulepitud, siis kehtib loomulikult see). Bändidel on tehnika püsti, fotograafidel on kohad vaadatud ja videomeestel on valgus mõõdetud (ja kõikidel muudel tegijatel on kõik valmis). Viimane tund jääb pisiasjadele ja detailidele, mis veel siis silma riivavad. Aga 1 tund varem peab 95% ettevalmistusest valmis olema. Kui on hea tegija, siis tunneb ta lisaks kellale ka kalendrit, oskab vastu võtta mobiiltelefoni ja vastata e-mailile mõistliku aja jooksul. E- mailile vastamise mõistlik aeg võiks olla kolm tööpäeva (3 päeva). Broneerimiskalendrid koos kõnetundide ajaga kodulehtedel ei ole vaid edevad kaunistused, vaid hoiavad kõigi aega kokku.

Konkurents
Tegijatel ei ole ilus konkurente „aliase” alt negatiivselt kommenteerida. See on ebaviisakas. Kui seda teeb noorpaar või pulmakülaline või Pulmad.ee moderaator, siis saaks sellest aru, sest siis on kuskil ämbrisse astutud. Ja ei ole ilus ka kolmandast isikust ennast soovitada. Oleme vähemalt Pulmad.e puhul teinud pea kõik endast oleneva, et tegijad saaksid rääkida enda alaga seotud mõtetest meie lehel - mida rohkem tegija kirjutab eks seda rohkem ta ju asjast teab ja juurde õpib :) Ja sealtkaudu saadud reklaam või huvi tegija vastu on palju kasulikum.

Ma tean, et eestlane on igaljuhul tgasihoidlik ja reeglina seda ei tee oma nime alt, aga seda hullem  - igasuguste „aliastena” soovitavad tavaliselt ennast need, kes muudmoodi tööd eriti ei saa ning keda ei peeta headeks tegijateks.

Mul on alati olnud selline arvamus, et kui tegija ei julge oma nime alt isegi kontakte avaldada, ei saa seda nimetada muudmoodi, kui et ei olda oma hobi või siis elukutse üle uhke.

Lihtsalt mõte...

Aga see oli siis esimene osa selle tegija eetikast – ootaks meie kasutajate kommentaare (nii tegijaid kui ka noorpaare) ja parandusi ja muudatusi ja ideid – teine osa oleks siis juba parandatud versioon esimesest. Ja kui lõpuks selle valmis saame, siis oleks see omamoodi kirjutamata reeglistik. Varem kui oktoober, ma seda „koodeksit” avaldama ei hakka, sest praegu on natuke ebaaus aeg – kõikidel tegijatel on käed ja jalad tööd täis ning oleks ebaus teha mingi jutt valmis ilma paljude tegijate-poolse tagasisideta.

Tervitades,

Virgo

rosiliis
Võrgust väljas
Liitus: 1 Nov 2006 - 10:41
Re: "Tegijate" eetika
10 Juuni, 2008 - 11:36

Hea ja õige jutt:)

HerkiHeil
Võrgust väljas
Liitus: 4 Juuni 2007 - 15:05
Re: "Tegijate" eetika
10 Juuni, 2008 - 12:11

Minu eriala (pürotehnik) arvestades on kellaaja arvestamine väga oluline ja seda ma alati ka teen. Olen alati suure varuga pulmamaja juures olemas, et vältida igasuguseid ootamatusi (autod valesti pargitud, dekoratsioon ette pandud jne) Samuti pean väga oluliseks kohapeal pulmaisaga suhtlemist, et kõik toimiks õigel ajal ja tõrgeteta. See "telgitagune" sebimine jääb pulmakülalistele märkamatuks - enamusele on ilutulestiku teostus kuni viimase hetkeni üllatuseks pakkudes palju positiivseid emotsioone :)

eggi
Kasutaja eggi pilt
Võrgust väljas
Liitus: 20 Okt 2006 - 02:26
Re: "Tegijate" eetika
17 Juuni, 2008 - 03:31

Tubli poiss oled ;)

lugupidamisega,
Ivo Eggi

mirju
Võrgust väljas
Liitus: 14 Märts 2008 - 12:35
Re: "Tegijate" eetika
10 Juuni, 2008 - 20:52

Väga mõistlikud kirjutised.Vahel tundub tõesti,et paljud tegijad peavad end "staariks",kuid tegutsevad hoopis vastu igasugust eetikat.
Kõike ilusat!

Fotopesa www.fo...
Kasutaja Fotopesa www.fotopesa.ee pilt
Võrgust väljas
Liitus: 20 Mai 2008 - 16:23
Re: "Tegijate" eetika
11 Juuni, 2008 - 14:08

Muidu igati asjalik koodeks

Natuke vaidleks vastu ainult sellele, et

hea tegija ei võrdu automaatselt tuntud tegijaga
aga alles tuntud tegija on see, kes saab alles lubada endale õiglast hinda.

Nii mõnigi alustaja võib olla väga tubli ja andekas aga lihtsalt kuna pole veel nime teinud peab püüdma hinnaga. Samas ei liigitaks ma sellist asja kuidagi turu solkimiseks.

Pulmafotod

Virgo Jaani
Kasutaja Virgo Jaani pilt
Võrgust väljas
Liitus: 10 Aug 2006 - 16:48
Re: "Tegijate" eetika
12 Juuni, 2008 - 15:56

Sul on õigus, jõuame ka need definitsioonid õigeks keerata, hetke võivad tekitada natuke segadust - samas olen ma aga seda meelt, et ka algaja tegija või uus tegiha või mis iganes võiks ikka mõelda, mis on miinimum hind, mitte igahinnaga ennast müüma.

Tervitades,

Virgo
__________________________________
Ma teen seda tõepoolest heast meelest...
www.pulmad.ee
www.pulmaisa.ee
www.svadba.ee
www.weddings.ee

musu
Võrgust väljas
Liitus: 7 Okt 2006 - 17:45
Re: "Tegijate" eetika
16 Juuni, 2008 - 19:13

sel juhul on 1 eesti tipp pilmafotograafidest ka turu solkija, kuna võtab teistega võrreldes ikka tunduvalt vähem raha. tema enda kommentaar asjale on aga selline, et miks ma peaks rohkem raha võtma kui mul tööd jätkub.

eggi
Kasutaja eggi pilt
Võrgust väljas
Liitus: 20 Okt 2006 - 02:26
Re: "Tegijate" eetika
17 Juuni, 2008 - 14:16

Hea algatus, Virgo. Ja samas ka hea märk. Koodeksi kujunemist võiks tõlgendada ka kui Eestis pulmade vallas toimuva küpsemist professionaalsuse ning traditsionaalsuse plaanis. Mõtlen, et pulmakorraldustes nn "kooperatiivide aeg" (nõukaliku termini tähenduses) ja sellele järgnenud "maade-ning-metsade-ruttu-maha-müümise-aeg" on ehk läbi saamas.

Ise tahaks aga omalt poolt tuua sisse reklaami adekvaatsust puudutava punkti. Et kui sõjas ja armastuses on kõik lubatud, siis tahaks (eriti just kliendi seisukohalt) loota, et reklaaminduses poleks kõik lubatud. Kui oma mõtet konkreetsemaks teha, siis võiks see kõlada kuidagi nii:

Reklaam
Tinglikult võib reklaami jagada kaheks osaks - tähelepanu tõmbamine ja enese tutvustamine/müümine. Ja kui potentsiaalse kilendi tähelepanu tõmmata võib peaaegu ükskõik milliste vahenditega, siis enese müümise faasis peaks tegija andma endast võimalikult adekvaatse ja tervikliku pildi oma tegevuse käekirjast, kasutades selleks vastavalt tegevusalale kõige otsesemaid vahendeid.

Toon näited. Kui pruutpaarile ennast esitleb-tutvustab bänd, peaks suutma ennast kliendile vajadusel ka kuulata anda (demo lindistused). Ja see ehk ongi elementaarne.

Keda aga antud punkt eriti rõhutab, on kõik visuaalse kunsti viljelejad. Eriti fotograafid ja videograafid. Kahjuks olen piisavalt palju näinud, kuidas ennast esitletakse/kiidetakse:

1) visuaalias tähtsuselt teise ja kolmanda järgu elementidega, nagu seda on tehnika kallidus-suurus, staaž, välimus. Näiteks, fotograafi tööstaaž ajakirjanduses võib vabalt osutuda pulmapiltide tegemisel isegi takistuseks, kuigi reklaamiks kõlab ju hästi, et fotograaf pildistab selles ja selles kuulsas ajakirjas. Räägin kogemusest. Samuti võib ka videograaf olla "mihkel" reklaamide tegemises või mängufilmide või telesaadete valmistamises, aga pulma filmimises võib ta osutuda üpriski saamatuks. Ja seda on kogetud kordi mitu. (Või arvutikeelselt - see, et osatakse Wordi, ei tähenda veel, et osatakse Exelit).
Ajupesu pole kena.

2) läbi näidistööde, mis pulmadesse ei puutu. Reklaamfotod-klipid, saated, mainefilmid, reisivideod, kunsti- või loodusfotod on küll toredad asjad, aga pulmafoto või pulmavideo on täiesti omaette žanr, mille valdamist eelneva kuvamisega tegelikult ei tõesta, ega iseloomusta. Ja klient seda paraku ei oska kahtlustada, mistõttu peangi moraalselt lubamatuks kasutada siinkohal ära kliendi nn võhiklikkust.

3) mitte-terviklikult. Videos tähendab see, et klienti pimestatakse pelgalt lühikeste pulmavideo klippidega, mis annavad pulmavideost paraku vägagi pettliku ettekujutuse. Alles tervikliku pulmavideo või fotoalbumi nägemisest saab klient aru, kas tegija stiil ja töö käekiri üldse sobivad. Sest, head tegijad ei eristu niivõrd selles, kumb on professionaalsem, aga selles, et neil on välja arenenud(!) erinevad käekirjad, stiilid, tunnetused, lähenemised. Ja see, kas antud stiil kliendile üldse sobib/istub, selgub mitte klippidest, aga terviklikust teosest. Kliendil peab jääma õigus valida ka stiili kaudu.

Ma ei väsi kordamast, et
Kujutavas kunstis ‘sõnal’ ja 'numbril' on palju manipulatiivsem ja spekulatiivsem roll kui seda uskuda jaksab!

lugupidamisega,
Ivo Eggi

lugupidamisega,
Ivo Eggi

laululind
Võrgust väljas
Liitus: 30 Okt 2008 - 11:43
Re: "Tegijate" eetika
11 November, 2008 - 13:52

Lugesin mõnda aega tagasi seda Virgo kirjutist ja tahaks siin küsida mõne asja kohta.
Asi puudutab nimelt "Tegijate" riietust siis.
Minu jaoks on igati loogiline, et igal tähtsündmusel ja üritusel on Tegijad kas omas kindlas riietuses või vähemalt sündmusele kohaselt viisakas vormis.
Aga nüüd hakkan kahtlema - tundub, et see polegi nii loomulik. Miks?
Otsisin ideid pulmadeks, vaatasin läbi erinevaid kodulehti ja oma õuduseks nägin üht teksastes ja ruudulistes särkides bändi, mis esines sammastega saalis... arvata võib, et mõisas siis...
Kui huvitab, siis otsi sellelt lehelt:
http://www.florist.ee/?id=firma&nr=04&kat=18

Ja see pole esimene kord kokku puutuda sellise prohmakaga.
Tädi 80-ndal juubelil alevi kohvikus teenindas perenaine lauda "kivipesu" teksades ja hõljuvas pikas pluusis. Juubilar oli hiljem õnnetu, et muidu olid toidud head ja pidu ilus, aga perenaine-teenindaja nägi lohakas välja...
Ja teine kord siis matustel, kus tellitud kääpa kinniajajad olid a´la dressipükstes/sinistes tunkedes. Kadunuke küll midagi ei öelnud, aga minul kui korraldajal jäi okas hinge, et ei osanud seda asja ette näha.

Nüüd tekkis küsimus, et kas tõesti peab kõigile (õhtujuht, bänd,catering, fotograaf, peokoha tegijad, autojuht, ilutulestikud jne.) hakkama üle kirjutama, et pulm toimub pidulikus stiilis ja ootame Tegijat viisakas riietuses?
Mismoodi olete sellise asjaga kokku puutunud või oma soove/ettepanekuid väljendanud?